Søgning efter kendetegn er en vigtig forudsætning for målrettet handlen. Ved at sortere perlerne efter kendetegn som farve, form eller størrelse bliver lighed og forskelle bevidst. Ved at tage op, lægge til side og sætte på tråd øves evnen til flere handlinger og øje-hånd koordinationen. 196 dele.
Pertra kuffert
Der findes Pertra-kufferter til de 7 forskellige, supplerende indsatsområder. En kuffert leveres komplet med indhold, låg, bæregreb og lukkebånd. LxBxH: 65x44x9 cm.
Pertra® Legesæt
Består af over 2.300 klodser og elementer, som kan kombineres med hinanden og som giver mange meningsfyldte anvendelsesmuligheder. Pertra spillesæt blev udviklet på grundlag af Marianne Frostigs udviklingsteori til fremme af den visuelle iagttagelse. I Frostig-konceptet er synet kernen i vores sanseverden. Ifølge Frostig har organismen valgt synet til den primære rolle grundet dets enestående effektivitet og færdighed, og fordi det kan levere flere informationer hurtigere end andre sanser. Udviklingen ses som en udbygning af sammenhænge og helheder. Bevægelse og sprog fremmer sanserne, sanserne igen differentierer bevægelsen. Bevægelse, sansning og sprog er forudsætningen for højere, kognitive processer og disse differentierer sanserne. Den sociale og emotionelle sindstilstand bliver påvirket af alle faktorer og har på sin side indflydelse på alle faktorer.
µPertra-Spillesættene understøtter og fremmer følgende områder:
Sansemotorik (Gribefunktion og fingernemhed)
Sprog (opbygning af begreber)
Visuel iagttagelse (hvad angår skole-færdigheder)
Højere, kognitive processer (tænkeevne, deduktiv og induktiv tænkning)
Ved siden af den specifikke indsats på grundlag af Pertra-metoden kan Pertra-Legesættene også bruges til udfoldelse af kreativitet og fantasi. Med sit teoretisk funderede grundlag, bliver det til et yderst effektivt specialmateriale, både for børn og voksne i rehabiliteringen og egner sig til alle specialinstitutioner og terapeutiske indretninger. Pertra-Legesættene anbefales af det internationale Frostig-selskab til at understøtte Marianne Frostig-konceptet for pædagogik og terapi.